O přínosu gymnázií toho víme málo
Rozhovor s Janou Strakovou z projektu CLoSE, Lidové Noviny 22. 01. 2013
V
následujících sedmi letech bude Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje
vzdělávání při Pedagogické fakultě UK hledat spolu s kolegy odpovědi na
kontroverzní otázky: Jaký je přínos osmiletých gymnázií? Staly se z některých
základních škol výběrové? Získávají studenti učňovských oborů znalosti, které
uplatní na trhu práce?
* LN Jste
spoluautorkou sedmiletého grantového projektu CLoSE (Czech Longitudinal Study
of Education), který odstartoval loni a je unikátní svou délkou i záběrem. Na co
všechno se zaměřujete?
Dlouhodobě
sledujeme tři věkové skupiny. Tou hlavní jsou žáci na úrovni povinného
vzdělávání při přechodu na druhý stupeň základních škol, respektive do
víceletých gymnázií a následně pak do středního vzdělávání. S kolegou Davidem
Gregerem z Pedagogické fakulty UK jsme si dlouho uvědomovali, že nemáme vůbec
žádná data, která by nám říkala něco o tom, jaké důsledky má rozdělování žáků
na úrovni povinného vzdělávání. Dále se zaměřujeme na předškoláky, kteří se
chystají do první třídy, a na dospělé, u nichž sledujeme kariérní postup v
závislosti na vzdělávání.
* LN V
zahraničí rozdělování dětí do výběrových a nevýběrových tříd zkoumali. K čemu
dospěli?
Ze
zahraničních výzkumů z anglosaských zemí plyne, že diferencované vzdělávání
nevede k tomu, že by děti v obou proudech byly vzdělávány efektivněji. U nás
panuje představa, že rozdělení žáků do výběrových a nevýběrových tříd je dobré
pro všechny. Tedy tím, že odejdou děti na víceletá gymnázia, tak se i
efektivněji vzdělávají děti na základní škole. Zahraniční výzkumy ukazují, že
tomu tak není.
* LN Učitelé
ze základních škol ale netvrdí, že je diferencované vzdělávání efektivnější.
Tvrdí naopak, že odlivem nadaných žáků přichází o tolik potřebné tahouny.
To je
pravda, ale výzkumy ukazují, že více než tři čtvrtiny českých učitelů
diferencované vzdělávání podporuje. Rozdělování ale není spravedlivé, protože
rodiče, kterým na vzdělání jejich dětí záleží, jsou vždy schopni zajistit, aby
se jejich děti dostaly do výběrových škol. Důležitý je také poznatek, že
jsou-li děti dlouhodobě vzdělávány jako neúspěšné v nevýběrových školách, má to
velký dopad na jejich sebepojetí.
* LN Jsou
naše výběrové školy oproti cizině něčím specifické?
U nás je situace
specifická v tom, že děti, které přicházejí do víceletých gymnázií, a děti,
které přicházejí do gymnázií čtyřletých, mají, minimálně formálně, stejné
vzdělávací cíle, stejnou vzdělávací náplň, stejné učitele i podmínky, stejně
náročnou maturitu. Dětem tedy nejprve poskytneme speciální zacházení, a potom
je vzděláváme stejně jako děti, které prošly klasicky celou základní školou. To
v cizině není zvykem.
* LN Měl by
váš výzkum vést k rozhodnutí, zda zrušit víceletá gymnázia?
Neměl. Pro
nás je důležité především zjištění, co se v našem systému děje a jaké to má
důsledky. Ani v anglosaských zemích, kde mají dostatek informací, nepadlo
rozhodnutí zrušit výběrové školy. Někteří tamní odborníci říkají, že existenci
výběrových škol opravňuje skutečnost, že část dětí na nich prospívá lépe, než
by prospívala ve společném vzdělávání. Jiní zase říkají, že bychom měli právo
děti rozdělovat jen v případě, že bychom všem, tedy i těm, které zůstanou na
základní škole, uměli poskytnout kvalitnější péči.
* LN Loni
jste publikovali první dílčí výsledek výzkumu. Zaměřili jste se v něm na to, jak
se děti připravovaly na přijímačky na osmiletá gymnázia, jak nesly neúspěch a
co od nové školy očekávají. Co vás nejvíce překvapilo?
Jak velkou
úlohu hrají rodiny v přechodu na víceletá gymnázia a jak moc se žáci na
přijímací zkoušky připravují.
* LN Co z
toho plyne?
Že v
přijímacím řízení vůbec nehraje roli první stupeň základní školy. Je úplně
jedno, jak tam děti prospívaly a co se tam naučily. Rodiny nespoléhají na to,
že by škola děti k přijímací zkoušce připravila. Velká část dětí také
vypověděla, že v přijímacích zkouškách byly věci, se kterými se v životě
nesetkaly. To, že se nespoléhá na znalosti ze základní školy, je skandální.
* LN V čem
je problém?
V tomto
případě je z hlediska úspěšného přijetí podíl rodiny mnohem větší než nadání
samotného dítěte. Dítě může být sebenadanější, ale když jsou v přijímačkách
věci, které nemělo příležitost se naučit ve škole, není vůbec žádná šance, že
se tam dostane bez přípravy. V tom případě se pak do toho, kdo je na gymnázium
přijat, významně promítá, zda rodiče byli schopni zajistit dítěti dobrou
přípravu. A to je jiné u vzdělaných a méně vzdělaných rodičů, ve městě a na
vesnici. Pokud se tedy rozhodneme, že víceletá gymnázia v systému chceme, měli
bychom tento nedostatek odstranit. Rodiče si pečlivě vybírají už základní školu
* LN Na co
se budete v rámci výzkumu zaměřovat u předškoláků?
Zdá se, že
na vstupu do základní školy se v našem systému dějí důležité věci, o kterých
nevíme vůbec nic. U gymnázií alespoň tušíme a víme, co chceme zjistit. Na
úrovni primárního vzdělávání ale pravděpodobně dochází minimálně ve velkých
městech k diferenciaci, která může mít závažné důsledky pro další vývoj
vzdělávacího systému a společnosti.
* LN Na co
narážíte?
Například v
Praze je volba základní školy velké téma. Vzdělaní rodiče systému nedůvěřují a
mají pocit, že si musí školu pečlivě vybrat. My bychom ale měli chtít, aby k
takovému výběru nemuselo docházet, aby všechny školy zaručovaly stejný
standard, protože někteří rodiče jsou takovou volbu schopni udělat, ale jiní
ne. A také proto, že tím pádem již na prvním stupni dochází k diferenciaci žáků
podle kognitivních
schopností a rodinného zázemí.
* LN
Naznačujete, že některé základní školy jsou výběrové, tedy taková náhradní
gymnázia?
Přesně tak.
Některé školy se přímo deklarují jako výběrové a žáci do nich skládají
přijímací zkoušky. U některých jiných škol se traduje, že jsou dobré. Zde
nevíme, na jakém základě si tyto školy žáky vybírají. Víme, že musí přijmout
děti, které jsou spádové, ale mají zároveň velký převis dětí nespádových.
Nevíme nic o tom, jestli k rozhodování, koho přijmout a koho ne, náhodou
nedochází na základě kognitivních dovedností, které děti předvedou u zápisu.
* LN Jak by
to šlo odstranit?
Podle mě by
je měly školy vybírat losem. Rozdělování dětí na vstupu do základní školy
považuji za nepřijatelné. Primární škola by měla být ukázkou společnosti, měly
by se v ní společně vzdělávat děti různé, s různým zázemím. Velkým, samostatným
tématem je také oddělování dětí do škol a tříd pro žáky s lehkou mentální
retardací.
* LN Třetí
skupinou, kterou zkoumáte, jsou dospělí. Co je na nich zajímavého?
Na našem
grantovém projektu se podílejí tři pracoviště: Národohospodářský ústav Akademie
věd, který je v čele týmu, Národní vzdělávací fond a Pedagogická fakulta
Univerzity Karlovy. Fakulta má na starosti školáky a předškoláky, dospělé bude
zkoumat Národní vzdělávací fond. Bude sledovat respondenty výzkumu PIAAC
(mezinárodní šetření dospělých, které se v ČR konalo loni; ověřovalo
čtenářskou, matematickou a počítačovou gramotnost - pozn. red.) a zjišťovat,
jak se vyvíjí jejich pracovní kariéra v závislosti na jejich počátečním a
dalším vzdělávání.
* LN Co
konkrétně očekáváte, že se od nich dozvíte?
Ve výzkum
PIAAC se jich ptáme, jestli mají pocit nějaké nedostatečnosti, která jim brání
v pracovní kariéře, a zda by se v něčem potřebovali dovzdělat. Může se ukázat,
že dovednosti, které potřebují, jsou jiné, než kterými je vybavují například
střední školy. Dovednosti jako pracovat v týmu, prezentovat, řešit nestandardní
úkoly, komunikovat - to je něco, na co podle mého názoru na střední škole málo
myslíme.
* LN Může
být nedostatek zmiňovaných dovedností jedním z důvodů, proč je tak vysoká
nezaměstnanost absolventů s výučním listem?
Já jsem
přesvědčena, že ano. Měli bychom si v první řadě položit otázku, čím bychom
měli studenty vybavit, aby pro ně bylo vzdělání dostatečně univerzální a aby
mohli na pracovním trhu nabyté dovednosti a vědomosti skutečně využít. Ne
začínat tím, že se je budeme snažit získat za každou cenu pro učební obory, i
když to pro ně bude nevýhodné. Já jsem přesvědčena o tom, že zaměstnavatelé
sice volají po učních, ale ve skutečnosti chtějí učně lépe vzdělané. Takové,
kteří se domluví cizími jazyky, umí pracovat s informačními technologiemi, jsou
schopni pracovat v týmu a dále se učit. Žák jako partner, ne jako protivník
* LN Letos
čeká základní školy a osmiletá gymnázia druhá celoplošná generálka testů pro
páťáky a deváťáky. Před dvaceti lety panovala ve světě představa, že tento
způsob testování funguje...
...že vyřeší
řadu problémů.
* LN Ano. Ale pak se zjistilo, že se žáci zlepšují jen v tom, co se testuje. Ministerstvo
v čele s Petrem Fialou prohlásilo, že se po generálce rozhodne, jak s testy
naloží. Pokud je zavede povinně, co by měl resort udělat, aby tato novinka
nepoškodila naše školství?
Z loňska
máme k dispozici velmi fundovanou zprávu, ve které se odborníci z OECD
vyjadřují k českému systému hodnocení ve vzdělávání. Ministerstvo by mělo těžit
v první řadě z těchto doporučení. Bojím se, abychom zde kvapně nezaváděli
nějaká nepromyšlená opatření například proto, že na to máme evropský projekt.
Právě v takových případech, jako je tento, jsou evropské projekty pro
vzdělávací systém smrtonosné. Něco se v nich naplánuje a pak se to musí splnit
za každou cenu, bez ohledu na to, že se mezitím ukáže, že to je špatně. V
případě hodnocení výsledků ve vzdělávání je třeba maximální opatrnosti. Plošné
testy by měly dávat zejména zpětnou vazbu školám.
* LN Zmíněná
zpráva OECD nám mimo jiné radí, abychom oslabili kontrolní funkci hodnocení,
tedy testy a známky, a naopak posílili hodnocení ve výuce, které dá žákům
zpětnou vazbu a návod, jak se zlepšit. Testy a známky škodí, nebo už přestaly
fungovat?
Česká škola
stojí pořád do značné míry na vnější motivaci. Předpokládá, že se žáci budou bát
známek, učitelů a přijímaček, a proto se budou učit. Ukazuje se ale, že to už
nefunguje, děti se přestaly bát. Myslím, že to je zákonité, společnost se
liberalizovala, strach zmizel i ze školy a učitelé si s řadou situací nevědí
rady. Mocenské nástroje, které vždy měli k dispozici, už nefungují.
* LN
Alternativou je tedy co?
Posilovat
vnitřní motivaci a snažit se docílit stavu, kdy žák bude pracovat proto, že je
to pro něj potřebné a užitečné, a bude mít zájem na tom, aby se zlepšoval.
Stává se partnerem, kterému nevyhrožujeme, ale poskytujeme zpětnou vazbu. Vím,
že to zní velice idealisticky, ale myslím, že nám nezbývá než se vydat tímto
směrem. Vnitřní motivace vede k lepším výkonům, vnější motivace k podvádění.
* LN Jak si
podle vás nyní stojí české školství?
Myslím, že
ředitelé a učitelé jsou v tuto chvíli hodně demotivovaní, nemají naprosto
žádnou důvěru ve vzdělávací politiku a žijí v hrůze, co si kdo na ministerstvu
zase na ně vymyslí. To jsou následky působení předchozího ministra Josefa
Dobeše. Myslím, že je důležité tento stav zvrátit a nastolit opět alespoň
minimální důvěru.
* LN Toho by
mělo ministerstvo docílit jakým způsobem?
Koncepčně a
s rozmyslem. Teď je na to, myslím, vhodná doba, protože současný ministr je
soudný člověk. Zároveň prosincové výsledky mezinárodních šetření TIMSS a PIRLS
ukázaly, že znalosti a dovednosti dětí ve 4. třídách jsou lepší, než byly před
čtyřmi lety (žáci se zlepšili ve všech sledovaných oblastech - čtenářské
gramotnosti, matematice i přírodovědě - pozn. red.). Nejsme tedy ve stavu
akutní paniky, která nutí k horečnému, nepromyšlenému konání.
***
Jana
Straková (* 1960) Titul RNDr. získala v roce 1984 v oboru elektronická fyzika a
optika na Matematicko-fyzikální fakultě UK. Ve studiu pokračovala na Masarykově
univerzitě v Brně, kde získala Ph. D. v oboru pedagogika. V 90. letech učila
přírodovědné předměty na Prvním obnoveném reálném gymnáziu. Pak přesídlila do
Výzkumného ústavu pedagogického a následně do Ústavu pro informace ve
vzdělávání, kde se zabývala mezinárodními výzkumy ve vzdělávání. Těm se věnuje
dodnes. Mimo jiné byla národní koordinátorkou mezinárodního výzkumu dospělých
PIAAC.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.