Výběr ZŠ se stává normou, děti s horším rodinným zázemím to znevýhodňuje
novinky.cz | 4.10.2016 | Rubrika: Věda a školy | Strana: 0 | Autor: fš | Téma: Ostatní
Rodiče, kteří mají možnost, základní školu pro své děti vybírají. Výběr
školy se stává normou a to zvýhodňuje děti s lepším rodinným zázemím.
Vyplývá to z výzkumu odborníků z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, jehož výsledky jsou součástí publikace Spravedlivý start. Ta získala ocenění České asociace pedagogického výzkumu.
Název „Spravedlivý start“ naopak poukazuje na jeho absenci, na nerovné
šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Kniha
se zaměřuje na problematiku spravedlivosti v předškolním vzdělávání a
přechodu ze školky na základní školu.
Školka může vyrovnávat handicapy
Předškolnímu vzdělávání se podle odborníků v ČR nevěnuje v tomto
kontextu dostatečná pozornost. Přitom výzkumné studie ukazují, že má
nejvyšší potenciál vyrovnávat handicapy, které si dítě přináší do
života.
Průzkum, kterého se v roce 2014 zúčastnily více než dva tisíce rodičů
předškoláků, zjistil, že ve větších obcích je výběr školy
normou.Longitudinální studie CLoSE (Czech Longitudinal Study of
Education) realizovaná v rámci projektu Grantové agentury ČR Ústavem výzkumu
a rozvoje vzdělávání, která je zaměřena na studium vzdělanostních
nerovností, se pokusila tento nedostatek alespoň částečně nahradit.
Odlišnosti mezi ZŠ
Děti mají přednost při přijímání na spádové školy podle místa bydliště,
ale rodiče je mohou přihlásit na jakoukoli jinou ZŠ. Přijetí záleží na
volné kapacitě. Základní školy nabízejí například jazykové nebo
matematické zaměření, rozšířenou výuku uměleckých předmětů nebo
alternativní přístup. Liší se mezi sebou i běžné základní školy bez
speciálního zaměření.
Průzkum, kterého se v roce 2014 zúčastnily více než dva tisíce rodičů
předškoláků, zjistil, že ve větších obcích je výběr školy normou. Jiné
je to v obcích do pěti tisíc obyvatel, které mají zpravidla jen jednu
školu a volba jiné by pro rodiče znamenala nutnost dojíždění. Špatnou
dostupností jiné školy byla omezena čtvrtina rodičů.
Autoři za vybíráním vhodné školy vidí nepřímý tlak okolí. Nastává třeba
při kontaktu s rodiči stejně starých dětí, kde se volba školy stává
otázkou kvality rodičovství.
Rodiče chtějí právo výběru
Školu častěji vybírají rodiče, kteří mají alespoň maturitu. Rozdíl mezi
středním a vysokoškolským vzděláním už není výrazný. Děti, jejichž
rodiče mají nižší než maturitní vzdělání, mají poloviční šanci, že pro
ně budou rodiče školu vybírat. Kvůli tomu možnost výběru školy
znevýhodňuje děti s horším rodinným zázemím, plyne z výzkumu.
Samotní rodiče výběr školy i diferenciaci základních škol většinou
podporují. „Domnívají se, že by měli mít právo vybrat si školu pro své
dítě a že rozdělování dětí dle kognitivních schopností zajišťuje
kvalitní vzdělávání,“ uvedli autoři výzkumu.
Nereálnost návratu povinných spádových obvodů
Autoři doporučují, aby se upozorňovalo na nevýhody, které volba školy i
pro děti ze vzdělanějších rodin přináší. Uznávají také, že návrat k
povinným spádovým obvodům, které byly v době komunismu, není reálný.
Vzdělávací systém by ale podle nich měl být navržen tak, aby udržoval společenskou soudržnost.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.